Col·legi d'Economistes de Catalunya Ir a la página inicial de CEC

Tornar al Menú

Notícies

15 gen 2024

Indicador del mes de gener de 2024: Dia Mundial de l'Educació Mediambiental

Notícies Economia i Sostenibilitat

Voti:

Resultats: 

0 punts

 0  Vots

El 26 de gener se celebra el Dia Mundial de l'Educació Ambiental. El seu origen es a l'any 1975, quan es va celebrar a Belgrad (capital llavors de Iugoslàvia i actual capital de Sèrbia), el Seminari Internacional d'Educació Ambiental. Hi van participar experts de més de 70 països.


Els principis de l'educació ambiental en el marc dels programes de les Nacions Unides van néixer en aquell esdeveniment. Com a resultat es va publicar la Carta de Belgrad, en la qual es plasmen les reivindicacions fonamentals i els principals objectius de l'educació ambiental.


La nova Agenda 2015-2030 per al desenvolupament sostenible aprovada per Nacions Unides situa en el seu nucli els 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS). Els ODS son objectius inclusius, transformadors i universals, i persegueixen garantir una vida equitativa, pròspera, pacífica i sostenible arreu del món, per a tothom, ara i en el futur. L'educació és, d'una banda, un objectiu en si mateix i, de l'altra, una via per assolir la resta d'ODS. Atenció, no és només una part essencial del desenvolupament sostenible, sinó també un instrument bàsic per aconseguir-lo.

 


L'EDUCACIO SOSTENIBLE ES LA BASE D'UN FUTUR SOSTENIBLE


L'educació ambiental és un aspecte primordial per entendre la importància de respectar el medi ambient i contribuir a la conservació dels recursos naturals, per assolir societats sostenibles.


Situats en el punt en el que estem, no tenim un altre opció revertir els danys ambientals i amenaces que afronta el nostre planeta, com ara el canvi climàtic, inundacions, tala i poda indiscriminada, incendis forestals, extinció d'espècies de flora i fauna, entre d'altres amenaces.


Aquí es on entra la importància de l'Educació Ambiental per al coneixement, aprenentatge i modelatge de conductes i accions que afavoreixin l'entorn mediambiental. Hem d'entendre que el medi ambient no és una font inesgotable de recursos, sinó un ecosistema vulnerable, que cal tractar amb consciencia i generositat.

 

OBJECTIUS


Els objectius principals del Dia Mundial de l'Educació Ambiental són els següents:

  • Conscienciar i sensibilitzar a les persones sobre els problemes mediambientals del seu entorn, per tal de generar alternatives i solucions.
  • Posar de manifest la importància del medi ambient i l'equilibri entre l'home i la natura.
  • Crear estadístiques mediambientals per a la presa de decisions.
  • Incentivar la participació dels governs en l'adopció de les mesures necessàries per solucionar els problemes mediambientals.

 

 

CATALUNYA


Catalunya té una rica tradició d'educació medi ambiental. Se situen al voltant dels anys 70 del segle XX les primeres manifestacions de l'educació ambiental a Catalunya. Sectors d'intel-lectuals i de la comunitat científica, ja en aquells moments prenen consciència de la degradació ambiental del país i impulsen algunes iniciatives significatives que configuren el marc on neix l'educació ambiental a Catalunya.


Les escoles de natura o equipaments d'educació ambiental, van ser un altre referent en els inicis de l'educació ambiental, en els quals l'alumnat treballa diversos aspectes relacionats amb el medi. En aquest sentit, a mitjans de la dècada de setanta, dues experiències marquen el camí: el Taller de Natura de Badalona i Can Lleonart, la primera escola de natura de l'Estat espanyol, al Parc Natural del Montseny. I, també, han estat centres de referència els camps d'aprenentatge del Departament d'Educació, els quals comencen la seva tasca educativa l'any 1982 sota el lema "aprendre de l'entorn".


A prop de 1.300 centres educatius de la Xarxa d'Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya (XESC) tenen, entre altres finalitats, la de fomentar el debat intern per avançar en la conceptualització d'una educació per a la sostenibilitat, concepte que va més enllà que l'educació ambiental en el sentit que considera la perspectiva humana i social a més de la dimensió científica com a essencials per a la protecció ambiental.


La societat civil organitzada també ha fet seus els objectius de l'educació ambiental: a Catalunya, més de dues-centes associacions i fundacions ambientals fomenten la implicació de la ciutadania en la protecció del medi ambient i la conservació de la natura.


La Diputació de Barcelona ha presentat un mapa dels equipaments d'educació ambiental públics de la província de Barcelona, aprofitant la celebració el Dia Mundial de l'Educació Ambiental el 26 de gener. La Diputació en gestiona una tercera part.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


CONGRÉS NACIONAL D'EDUCACIÓ AMBIENTAL 2024

 

Sota el lema "Construint comunitats cap a la justícia ecosocial", el 25, 26 i 27 de gener de 2024 es celebra una nova edició del Congrés Nacional d'Educació Ambiental (CNEA), un dels principals espais de trobada d'aquest sector professional a Catalunya.


Les comunitats son cabdals, proporcionen una plataforma per a la col·laboració, l'aprenentatge, la innovació, i ajuden a crear un entorn on les persones poden respondre millor als canvis. Sens dubte, l'educació ambiental ha de jugar un paper fonamental en la creació de comunitats fortes i resilients.


La justícia ecosocial es bàsica perquè és evident l'estreta relació entre medi ambient i societat i, de fet, l'educació ambiental ha treballat sempre des d'aquesta perspectiva, promovent la consciència, la participació i la sostenibilitat per un futur més just per a tots els habitants de la Terra.

Comparteix-nos:  

SEU DE BARCELONA

SEU DE GIRONA

SEU DE LLEIDA

SEU DE TARRAGONA