4a Jornada de Gestió Pública: ''La robotització i la intel·ligència artificial en el sector públic''
Notícies del Col·legi
La Comissió de Gestió Pública ha celebrat la 4a Jornada de Gestió Pública sota el títol ''La robotització i la intel·ligència artificial en el sector públic'', una trobada que ha destacat tant per l'elevada participació d'assistents com per la qualitat de les ponències i el relleu de les persones expertes convidades.
La jornada ha arrancat amb la conferència "Aplicació de la Intel·ligència Artificial en la gestió pública" a càrrec de Gabriel Parada, responsable de gestió, tractament i explotació de dades de l'Agència Tributària de Catalunya. Parada ha analitzat com aquestes tecnologies ja tenen impacte real en la millora dels serveis públics, tot posant sobre la taula algunes de les principals oportunitats i riscos associats.
Posteriorment ha tingut lloc la taula rodona "Casos pràctics sobre robotització i IA en l'administració pública catalana", moderada per Enrique de Fez, soci de Faura-Casas. En ella han participat Ascen Moro, cap del Departament de Govern Obert i coordinadora de l'Àrea de Presidència de l'Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat; Jordi Amat, director de l'àrea TIC del Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació; i Núria Josa, interventora general de la Diputació de Girona.
Les seves aportacions han il-lustrat exemples pràctics i innovadors, així com reptes organitzatius i ètics que han afrontat a l'hora d'implementar noves eines digitals.
El debat latent durant tota la jornada ha girat entorn la necessitat de garantir un ús responsable de la IA i la robòtica, vetllant per la transparència, la seguretat i la inclusió social. En aquest sentit, les persones assistents han coincidit en la importància de situar al centre la dimensió humana de cada transformació, recordant que la tecnologia ha d'estar sempre al servei de professionals i ciutadania.
Per la seva banda, el president de la Comissió de Gestió Pública, Josep Viñas, ha assenyalat que la utilització d'algoritmes basats en sistemes d'IA en el sector públic és una realitat creixent, però encara poc explorada i que també genera dubtes sobre qüestions ètiques. Tot i així, ha recordat les múltiples oportunitats que ofereixen aquestes tecnologies per millorar l'eficiència, la transparència i la qualitat dels serveis públics.
El degà, Carlos Puig de Travy, ha incidit en la urgència d'invertir en formació, canvi cultural i lideratge transformador per poder aprofitar aquestes eines de manera eficient i ètica.