Col·legi d'Economistes de Catalunya Ir a la página inicial de CEC

Tornar al Menú

  • Estàs en:
  • La Comissió d'Economia Territorial i Urbana del CEC i l’Associació Catalana de Ciència Regional organitzen un debat sobre el finançament de les vies d’altes prestacions [VIDEO]

Notícies

5 oct 2021

La Comissió d'Economia Territorial i Urbana del CEC i l’Associació Catalana de Ciència Regional organitzen un debat sobre el finançament de les vies d’altes prestacions [VIDEO]

Notícies del Col·legi

Voti:

Resultats: 

0 punts

 0  Vots

La Comissió d'Economia Territorial i Urbana del Col·legi d'Economistes de Catalunya (CEC) i l'Associació Catalana de Ciència Regional han organitzat un acte virtual de caràcter tècnic amb l'objectiu de debatre si el cost de les vies d'alta capacitat ha d'anar a càrrec del contribuent o de l'usuari i, en aquest últim cas, quin tipus de peatge s'ha de fixar.


L'economista i catedràtica d'Economia Aplicada a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Anna Matas ha detallat els diversos models de finançament per a l'ús de les vies d'alta capacitat existents a Europa. Matas ha comentat que "malgrat les directrius europees, els estats membres tenen competència en bona part dels preus i impostos que es fixen sobre la carretera i, en conseqüència, a la Unió Europea coexisteixen sistemes molt diferents, des de la gratuïtat de les autopistes, fins als peatges amb barrera, vinyeta i peatges electrònics". A més, ha afirmat que "s'ha avançat relativament poc en acostar el preu que paga l'usuari al cost extern que genera", tot i que ha admès que "en els últims anys s'està avançant amb els impostos ambientals".


L'economista i professor del departament d'Enginyeria Civil i Ambiental a la Universitat Politècnica de Catalunya Àlvar Garola ha exposat els elements claus dels models del pagament per quilòmetre i de la vinyeta en el context d'Espanya i Catalunya. D'entrada, Garola ha recordat que, amb la finalització de la concessió de més de 400 kilòmetres de vies d'alta capacitat a Catalunya i l'aixecament de les barreres de l'AP-7, l'AP-2, la C-32 nord i la C-33 el passat dia 1 de setembre, "el peatge explícit a Catalunya ha passat del 42% al 8% de les vies d'altes prestacions". Segons Àlvar Garola, "ara tenim l'oportunitat i a la vegada la necessitat de generar un model que sigui integral, que combini eficiència i equitat, que generi suficiència econòmica i que fins i tot pugui alliberar recursos públics que ara es destinen a aquestes vies".


El membre de la Junta de Govern del Col·legi d'Economistes de Catalunya Miquel Morell ha donat la benvinguda a l'acte, que ha estat presentat pel membre de la Junta de l'Associació Catalana de Ciència Regional Raúl Ramos. Per la seva banda, el membre de la Comissió d'Economia Territorial i Urbana del Col·legi d'Economistes de Catalunya Marc Gras ha moderat el col·loqui amb els assistents.

 

[+] Nota de premsa